piątek, 29 kwietnia 2016

Nadzwyczajny zjazd delegatów PZJ 31 maja

W dniu dzisiejszym zarząd PZJ podjął uchwałę następującej treści:

Uchwałą nr U/980/2016 z dnia 29.04.2016r. Zarząd Polskiego Związku Jeździeckiego na podstawie § 25, § 28 i § 31 Statutu Polskiego Związku Jeździeckiego zwołuje Nadzwyczajny Walny Zjazd Delegatów Związku na dzień 31.05.2016r. (wtorek) na godzinę 10:30 w pierwszym terminie oraz na godzinę 11:00 w drugim terminie.

Zjazd odbędzie się w Sali Konferencyjnej Polskiego Komitetu Olimpijskiego, ul. Wybrzeże Gdyńskie 4, 01-531 Warszawa.

Nadzwyczajny Walny Zjazd zwołany jest w sprawach:

1) uchwalenia zmian Statutu Związku;

2) zatwierdzenia sprawozdania finansowego Polskiego Związku Jeździeckiego po kontroli biegłego rewidenta.

Oto kilka uwag formalnych do uchwały:

A. zgodnie ze statutem zatwierdzenie sprawozdania finansowego związku odbywa się w czasie zjazdu sprawozdawczego a nie nadzwyczajnego, w związku z tym ten punkt obrad nie powinien być procedowany, taki zjazd mógłby się odbyć w tym samym dniu i sali, niestety trzeba go zwołać

B. zgodnie ze statutem, zarząd zawiadamia członków PZJ na 30 dni przez zjazdem - jeśli uchwała  została podjęta dzisiaj a PZJ wysłał do wszystkich WZJtów i klubów pisma dzisiaj, zostaną one doręczone najwcześniej 2 maja, zakładając iż większość organizacji cieszy się długim weekendem, niektóre odebrane zostaną także 4 maja, a pewnie co najmniej jeden członek PZJ odbierze takie zawiadomienie jeszcze później - zatem uchybienie temu wymogowi formalnemu powoduje niemożność zwołania zjazdu delegatów 31 maja

C. zgodnie ze statutem Rada przygotowuje wnioski i projekty uchwał na zjazdy, w tym na zjazd sprawozdawczy przygotowuje co najmniej :
a) ocenę wykonania przez zarząd PZJ budżetu
b) sprawozdanie z działalności Rady
Próbując uniknąć zjazdu sprawozdawczego i nie informując Rady o terminie takiego zjazdu zarząd uniemożliwia Radzie wykonywanie swoich obowiązków oraz poinformowanie członków związku o wynikach analizy wykonania budżetu i sprawowania kontroli nad związkiem

E. Rzecznik Dyscyplinarny przygotowuje i przedkłada zjazdowi delegatów sprawozdanie z działalności, swoją uchwałą zarząd uniemożliwia Rzecznikowi wykonywanie swoich obowiązków oraz poinformowanie członków związku o stanie dyscypliny

E. PZJ 14 dni przed zjazdem musi przekazać członkom dokumenty, w tym co najmniej:
a) sprawozdanie i opinie biegłego, jak słuch niesie te nie są one jeszcze gotowe, mają być gotowe na 10 maja, ale czy będą?
b) zmiany do statutu wraz z: 1. pismem przewodnim komisji statutowej autoryzującej zmiany i ew. zdaniem odrębnym poszczególnych członków 2. analizą celów i skutków poszczególnych zmian tak, aby można te zmiany głosować po kolei - istniejąca wersja statutu nie przedstawia starego/nowego brzmienia - taka forma uniemożliwia głosowanie zmian a jedynie głosowanie całego statutu, co jest niezgodne z porządkiem obrad zjazdu
c) opinie prawną dot. zmian statutu, zgodnie z uchwałą Rady Związku
d) zgodnie z obyczajem opinię MSiT dot. proponowanych zmian - jak do tej pory wszystkie związki sportowe zanim uchwaliły zmiany statutu najpierw zasięgały opinii MSiT, nie później (co będzie jeśli MSiT odrzuci którąś ze zmian?)



poniedziałek, 18 kwietnia 2016

Komunikat członków Rady Związku PZJ

Na prośbę umieszczam poniższy komunikat:

W związku z licznymi pytaniami ze strony środowiska jeździeckiego na temat działalności Rady pragniemy poinformować o bieżących działaniach w szczególności w zakresie prowadzonych kontroli. Jest to niezwykle istotne z uwagi niepokojącą sytuację w dziedzinie prowadzenia gospodarki finansowej Związku.

W czasie pełnienia funkcji kontrolnych obecnej kadencji jak również w okresie od ostatniego walnego zjazdu członkowie Rady wielokrotnie stawali przed faktem braku udostępnienia ze strony biura PZJ niezbędnych dokumentów. Każda kontrola i jej zakres były odpowiednio i z wyprzedzeniem awizowane w biurze PZJ. Zaobserwowaliśmy, że liczne zmiany kadrowe jakie miały miejsce w 2015 roku utrudniały lub wręcz uniemożliwiały przeprowadzanie rzetelnej kontroli. Zmiany te w konsekwencji spowodowały w 2016 problemy w systemie rejestracji licencji sportowych.

Znacznie większy niepokój budzi sposób prowadzenia rozliczeń finansowych przez dział księgowości PZJ. Do 31 marca br. nie zostało sporządzone sprawozdanie finansowe Związku, co narusza przepis art. 52 ust 1 ustawy o rachunkowości nakładające na związek obowiązek wykonania sprawozdania finansowego w terminie do 31 marca. Zmiany, jakie Zarząd PZJ dokonał w 2015 roku w zakresie obsługi księgowości Związku przez powierzenie obsługi księgowej Związku firmie zewnętrznej, należy odebrać jako niekorzystne dla Związku.

W okresie od ostatniego Zjazdu członkowie Rady nie otrzymali wielu dokumentów, o których przekazanie wnioskowali do Zarządu m.in. zakresu obowiązków pracowników biura, zestawień kosztów delegacji, środków wypłacanych osobom funkcyjnym w związku, dotacji na konkretne zawody czy „rozbicia kosztów”, które ponosi związek. Rada nie otrzymała też odpowiedzi na pisma kierowane do Prezesa PZJ.

Niepokojącym są rozliczenia PZJ z Ministerstwem Sportu w kontekście wykorzystania środków z dotacji w 2015r. Zwrot części dotacji publicznych, przy jednoczesnej rezygnacji z możliwości wynagradzania ze środków dotacji państwowej kadr biura PZJ świadczy o braku dbałości o stan finansów statutowych Związku.

Członkowie Rady zauważają brak wypracowanych, jednolitych zasad rozliczania się Związku z organizatorami zawodów jeździeckich, gdzie obserwowane są arbitralne rozstrzygnięcia z dłużnikami Związku w oparciu o zasady, które nie zapewniają równego traktowania członków PZJ.
Mimo wielu deklaracji Zarządu o ułatwieniu dostępu do informacji w dalszym ciągu podaje się informacje wybiórczo pomijając np. załączniki , które są istotne dla pełnego odczytania podjętych uchwał.

Członkowie Rady PZJ na najbliższym posiedzeniu Rady zajmą się szczegółowo omówieniem sprawy sprawozdania finansowego PZJ. Dokonają również analizy projektu Statutu PZJ, który przed przekazaniem członkom PZJ do dyskusji przez Zjazdem Statutowym powinien być zaopiniowany w zakresie zgodności projektu z ustawami oraz techniką prawodawczą.

18.04.2016

Krzysztof Czopek 
Iwona Maciejak
Elżbieta Strzeszewska
Jacek Wolski
Wiesław Apanasewicz
Bogdan Chrzanowski

środa, 13 kwietnia 2016

Krótko o nowym statucie PZJ i środkach z MSiT

Komisja statutowa przygotowała propozycję nowego statutu PZJ. Uchybiła ona w trakcie prac podstawowym zasadom pracy nad dokumentem tego typu. Ale nie o tym ...

8 marca tego roku, Rada PZJ miała swoje posiedzenie oraz spotkanie z Zarządem. Oto dwie kluczowe informacje:

1. Uchwała nr. 7
Rada oczekuje od Komisji Statutowej przedstawienia harmonogramu prac nad ostatecznym kształtem projektu statutu PZJ w terminie 30.04.2016. Projekt statutu powinien być przesłany do konsultacji środowiskowej po wcześniejszym uzyskaniu opinii prawnej.

Zarząd zignorował uchwałę Rady i nie skierował propozycji statutu do analizy prawnej. Dlaczego? Ponieważ w trybie pilnym na dniach zarząd chce zwołać zjazd na którym ten koślawy, wadliwy i szkodliwy statut ma zostać uchwalony.

2. Do dyskusji dołączył Prezes Michał Szubski ,Wojciech Jachymek i Łukasz Jankowski. Prezes przedstawiła aktualną sytuację dotyczącą funkcjonowanie biura, sprawę organizacji Mistrzostw Polski w skokach. Poruszono kwestię startów w zawodach rangi mistrzowskiej, opłat i regulaminów jak również zwrot dotacji. Prezes zadeklarował udostępnienie informacji o środkach wypłaconych dla osób funkcyjnych oraz rozdysponowanie środków z dotacji MSiT na stronie internetowej związku.

Ciekawe kiedy doczekamy się informacji kto i ile otrzymał środków, ile środków zostało zwróconych do MSiT ...

sobota, 9 kwietnia 2016

Post Scriptum "co można po zakończeniu przejazdu ..."

Po dodatkowych konsultacjach powstało następujące sprostowanie / uzupełnienie - poniżej interpretacja stosowana powszechnie przez międzynarodowych stewardów na zawodach ujeżdżenia:

1. po zakończeniu przejazdu zawodnik ma do dyspozycji max. 10 minut do powtórki ruchów programu

2. czas ten nie może być przeznaczony na szkolenie a jedynie powtórkę ruchów programu:
- można wykonywać dowolne ruchy na które koń jest gotowy z punktu widzenia wieku i wyszkolenia, nie ma obostrzenia dot. ruchów tylko z programu konkursu (nadinterpretacja!)
- ale nie można jeździć w reżimie treningowym aby nie być posądzonym o 'abuse', musi być to jazda której celem ewidentnie jest wykonanie poprawnego ruchu i nagroda a nie nauka ruchu, którego koń nie umie wykonać dobrze

3. w czasie ostatnich 10 minut obowiązują wszelkie zasady dot. dobrostanu konia z podwyższonym stopniem wrażliwości na niewłaściwe zachowania np nadużywanie bata czy brutalność wobec konia, tym czego stewardzi będą szukać to uspokojenie konia i rozluźnienie po wysiłku startowym, każda forma zwiększonych wymagań wobec konia będzie oceniana jako przekraczanie granic właściwych dla okresu zaraz po starcie

4. zasada jednej godziny:
- w czasie zawodów dowolny trening od rozpoczęcia pierwszego rozgrzewkowego kłusa do rozpoczęcia stępowania przed wyjściem do stajni nie może trwać więcej niż 60 minut
- rozgrzewka przed startem nie może trwać dłużej niż 60 minut liczone od pierwszego zakłusowania do wyjazdu na czworobok

Znajmy przepisy, stosujmy przepisy!

wtorek, 5 kwietnia 2016

Co można a czego nie po zakończeniu przejazdu?

Po HPP w Michałowicach środowisko podzieliło się w sprawie co można a czego nie po zakończeniu przejazdu. Chodzi to o to, czy można szkolić konia na rozprężalni po zakończeniu przejazdu na czworoboku.

Oto co mówią przepisy:

ANNEX XIII – NEW. PRE AND POST COMPETITION TRAINING TECHNIQUES

7. Maximum duration of pre-competition warm-up and post-competition cooldown periods

Only in exceptional circumstances and with the permission of the Chief Steward, may a training session exceed one hour. The training session must include a number of relaxation periods. Riding the horse at the walk whether prior to, or following the training session, is not considered to be part of the one hour training session. There should be at least one hour break between any training/warm-up periods.

Repetition movements carried out in the practice arena, following a rider’s performance in the competition arena, may not exceed a period of ten minutes.

Po konsultacjach z międzynarodowym sędzią i stewardem przygotowałem poniższą listę zasad:

1. po zakończeniu przejazdu zawodnik ma do dyspozycji max. 10 minut do powtórki ruchów programu

2. czas ten nie może być przeznaczony na szkolenie a jedynie powtórkę ruchów programu:
- nie ma np lotnych zmian jeśli koń szedł konkurs bez zmian
- można wykonywać ruchy konkursowe czyli np nie robimy piruetów roboczych w galopie a jedynie piruety
- nie można jeździć w reżimie treningowym

3. w tym czasie obowiązują wszelkie zasady dot. dobrostanu konia z podwyższonym stopniem wrażliwości na niewłaściwe zachowania np nadużywanie bata czy brutalność wobec konia

4. tym czego stewardzi będą szukać to uspokojenie konia i rozluźnienie po wysiłku startowym, każda forma zwiększonych wymagań wobec konia będzie oceniana jako przekraczanie granic właściwych dla okresu zaraz po starcie

5. od rozpoczęcia pierwszego rozgrzewkowego kłusa do rozpoczęcia stępowania przed wyjściem do stajni nie może upłynąć więcej niż godzina, w ten czas wlicza się także czas konkursu - uwaga, stewardzi coraz częściej notują godziny wyjścia i zakłusowania, aby móc monitorować ten okres ochronny dla konia - ciekawe ilu zawodników przestrzega tej zasady!

Jeśli ktoś chciałby się podzielić inną interpretacją, wiedzą czy doświadczeniem w tej sprawie zachęcam do komentarzy.



niedziela, 3 kwietnia 2016

HPP 2016 w ujeżdżeniu i nie tylko

Zakończyło się HPP. O czym mówiło się w kuluarach?

1. O udanej organizacji, Michałowice to już marka. Gratulacje!

2. O niezrozumiałym sędziowaniu. W sumie nic nowego, jednak kolejność na pudle była w kilku wypadkach niezrozumiała ...

3. O bałaganie w PZJ. Opóźnienia w wystawianiu licencji, zwrot dotacji do MSiT, błędach w PITach PZJ,  ostatnio o braku sprawozdań finansowych i kłopocie, bo biegły rewident nie ma czego sprawdzać ...

4. O nowej świeckiej tradycji czyli przechodnich trofeach HPP - uczestnicy HPP byli dekorowani a następnie szarfy i medale były im odbierane, aby wręczyć je następnej grupie wiekowej. Jak do tego doszło? Biuro PZJ wysłało szarfy i medale HPP do Michałowic kurierem na ostatnią chwilę, nie wiadomo czemu. Sytuacja nie jest zrozumiała tym bardziej, że jeden z sędziów i wielu zawodników jechało do Michałowic z Warszawy, a także członek zarządu PZJ jechał do Michałowic aby uczestniczyć w dekoracji. Jak głosi plotka efekt NIEGOSPODARNOŚCI, SPÓŹNIALSTWA I NIEDBALSTWA biura Związku był taki, że szarfy i medale pojechały za pieniądze PZJ do Michałowic, tyle że w innym województwie ...

5. O wizycie Helgstranda. Tego kalibru gościa nie było jeszcze na naszych polskich zawodach. Wzbudziła ta wizyta wiele sensacji ale także umożliwiła obserwowanie metod treningowych. Cenne doświadczenie dla wielu zawodników.

W sumie, najważniejsze, że dopisała frekwencja, pogoda, nastroje i organizacja. Do następnego HPP!