środa, 18 maja 2016

Jak wynika ze strony PZJ.pl nawet Zarząd wie, że się myli w sprawie zjazdu

Propozycja zmian statutu Związku zawiera następujący artykuł:

§ 27 
1. Walny zjazd delegatów jest najwyższą władzą Związku. 
2. Walne zjazdy delegatów zwoływane są przez zarząd Związku i dzielą się na: 
1) sprawozdawcze; 
2) sprawozdawczo-wyborcze; 
3) nadzwyczajne. 
3. Walny zjazd sprawozdawczy za dany rok odbywa się corocznie w drugim kwartale roku następnego.
4. Walny zjazd sprawozdawczo-wyborczy odbywa się co cztery lata w drugim kwartale roku, w którym przypada termin tego zjazdu.

Czyli tak jak pisałem, kadencja nie trwa 4 kalendarzowe lata, jak twierdzą niektórzy, ale do sprawozdawczego w czwartym roku kadencji! I musi to być 2gi kwartał. Czy ktoś ma jakieś pytania?

wtorek, 10 maja 2016

Jeszcze słów kilka o nadzwyczajnym zjeździe delegatów ...

Pojawiło się pytanie - czy dopuszczalne jest zatwierdzenie sprawozdania finansowego PZJ na zjeździe nadzwyczajnym?

Statut PZJ definiuje trzy rodzaje zjazdów: coroczny sprawozdawczy, co najmniej co cztery lata sprawozdawczo-wyborczy i nadzwyczajny w dowolnym momencie czasu.

Słownictwo statutu oznacza, iż intencją twórców statutu i delegatów zatwierdzających statut było wyraźne rozdzielenie tych typów zjazdów.

Słowo sprawozdawczy oznacza, iż dot. on sprawozdawania. W statucie mamy następujące coroczne sprawozdania przedkładane delegatom w czasie zjazdów:
- zarządu z wykonania budżetu związku
- finansowe związku
- Rady
- Rzecznika Dyscyplinarnego

W ustawie o sporcie mamy także sprawozdanie zarządu przedkładane corocznie MSiT po przyjęciu tegoż sprawozdania przez zjazd delegatów.

Zatem łatwo jest wywieść z tej analizy leksykalnej (a ta jest podstawą prawnej wykładni leksykalnej), iż zjazd sprawozdawczy lub sprawozdawczo-wyborczy jest obowiązkowym corocznym zjazdem, którego celem jest wyczerpanie katalogu obowiązków PZJ wynikających ze:
a) statutu - sprawozdanie Rady, sprawozdanie Rzecznika Dyscyplinarnego, sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu
b) przepisów prawa - sprawozdanie zarządu z działalności związku na potrzeby MSiT
c) statutu - w wypadku zjazdu wyborczego - udzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi, wybór nowego zarządu

A teraz przez zaprzeczenie …

Przyjęcie interpretacji, iż zatwierdzenie sprawozdania finansowego może być dokonane w trakcie zjazdu nadzwyczajnego, oznaczałoby albo:
a) konieczność dołożenia pozostałych punktów obrad do zjazdu nadzwyczajnego, gdyż tylko na podstawie sprawozdań wszystkich organów związku można skutecznie zaadresować wymóg poinformowania MSiT;
b) konieczność zwołania drugiego zjazdu sprawozdawczo-wyborczego aby wyczerpać katalog obowiązków corocznych zjazdu.

Czy można skutecznie wdrożyć założenia punktu b)? Stoją tu na przeszkodzie dwie sprawy:
1. osobny późniejszy zjazd sprawozdawczy w innym terminie oznacza złożenie sprawozdania finansowego w MSiT bez sprawozdania zarządu lub w innym wypadku może skutkować nieprzyjęciem sprawozdania zarządu przez delegatów (wobec informacji innych organów związku), co skutkowałby wcześniejszym przedłożeniem przez zarząd (po nadzwyczajnym) sprawozdania zarządu do MSiT, które może stać w sprzeczności ze stanem faktycznym oraz sprawozdaniami przyjętymi przez późniejszy zjazd sprawozdawczy, co w obu wypadkach narusza przepisy ustawy o sporcie (Art 9 pkt 8)
2. zgodnie z przyjętym orzecznictwem, w sprawach dot. zarządu stowarzyszenia/fundacji/związku/spółdzielni nieuregulowanych przepisami prawa o stowarzyszeniach należy szukać analogii w przepisach ksh, zgodnie z nimi, uchwalenie przyjęcia sprawozdania finansowego przez zjazd automatycznie kończy kadencję zarządu w roku kończącym kadencję, uchwalenie sprawozdania w trakcie zjazdu nadzwyczajnego w roku kończącym kadencję pozostawiałoby związek bez zarządu, a w związku z opinią MSiT z 2015, porządek obrad zjazdu nadzwyczajnego nie może ulec zmianie w trakcie obrad, zatem w trakcie takiego zjazdu nie można wprowadzić do porządku obrad wyboru nowego zarządu, a zjazd nadzwyczajny może w takim wypadku doprowadzić do braku władz związku

Zatem wobec dwóch okoliczności skutecznie uniemożliwiających procedowanie zgodnie z prawem zatwierdzenia sprawozdania związku PZJ w opcji b) mamy do dyspozycji jedynie opcję a) czyli zjazd nadzwyczajny z porządkiem obrad analogicznym do postulowanego wcześniej zjazdu sprawozdawczego!

Oznacza to, że:
A. nazwa zjazdu nie ma znaczenia a jedynie porządek obrad będzie decydował o zgodności postępowania związku ze statutem oraz prawem
B. intencją twórców statutu i delegatów go przyjmujących było zatwierdzanie wszystkich niezbędnych sprawozdań na corocznym zjeździe sprawozdawczym, stąd jego nazwa, a wymagane terminy narzucają jego organizację w pierwszej połowie roku
C. jeśli zwołano zjazd nadzwyczajny w celu przyjęcia sprawozdania finansowego, to powinien on zostać zwołany z porządkiem obrad zgodnym z postulowanym zjazdem sprawozdawczym, co powoduje, iż nic nie stoi na przeszkodzie zwołać go jako zjazd sprawozdawczy
D. w związku z tym, iż 2016 to rok, w którym upływa kadencja zarządu związku, przyjęcie przez zjazd sprawozdania finansowego zakończy kadencję zarządu, a co za tym idzie zjazd powinien być zjazdem sprawozdawczo-wyborczym a jego porządek obrad powinien zawierać taże udzielenie absolutorium zarządowi i wybór nowego zarządu

PS.
Było kilka pytań o maksymalną długość kadencji zarządu - ustawa o sporcie definiuje punkt graniczny wygaśnięcia kadencji zarządu związku - kadencja trwa nie więcej niż 4 lata, czytaj kalendarzowe - od powołania do wygaśnięcia. 
Idąc dalej - od powołania do momentu zwołania sprawozdawczo wyborczego zjazdu, zatwierdzenia sprawozdania i udzielenia lub nie absolutorium - każdy sędzia tak zinterpretuje statut. 

A kiedy taki zjazd ma być zwołany - w takim terminie aby zdążyć zatwierdzić i złożyć sprawozdanie finansowe czyli do końca czerwca. innych przepisów nie znam w tej materii ...

piątek, 6 maja 2016

Prawda nas zaboli czyli z lini frontu

Pozwolę sobie donieść kilka informacji z linii frontu:

1. W tym tygodniu ponoć pojawił się bilans PZJ, ponad miesiąc po terminie został w końcu przekazany biegłemu w formie ostatecznej, nie dotarł jednak jeszcze do Rady PZJ, opinia biegłego oczekiwana jest w ciągu 4-5 dni;

2. Trwa w związku kontrola MSiT, według mojej wiedzy jeszcze na początku tygodnia kontrolująca także nie miała bilansu, a nieprawidłowości się mnożą;

3. Mocowanie się z nowym statutem i Nadzwyczajnym/Sprawozdawczo-wyborczym Zjazdem trwa, prawnicy i MSiT szykują w tej sprawie pisma.

Wygląda na to, że zjazd jeśli w ogóle się odbędzie to jako sprawozdawczo-wyborczy. Dlaczego? Ano dlatego, że zgodnie z orzecznictwem kadencja zarządu PZJ zakończy się w chwili przegłosowania przez zjazd uchwały o przyjęciu sprawozdania finansowego! Zatem sprawa z takim 'krzywym' zwołaniem zjazdu i mamieniem wyborami w listopadzie nie przejdzie, a całość wygląda na próbę oszukania Delegatów i członków PZJ.

Co więcej, wygląda na to, że zarząd przegra także batalię o nowy statut - dokument ten raczej w kształcie obecnym nie przejdzie ponieważ w wielu punktach naruszy przepisy a także nie będzie do zaakceptowania przez MSiT. Ale tutaj prace jak rozumiem trwają ...

Zatem pozostaje pytanie, czy zjazd odbędzie się w terminie zwołania na koniec maja czy będzie trzeba zwołać nowy zjazd. No i co będzie w oficjalnym a co w ostatecznym porządku obrad ...

środa, 4 maja 2016

Druki rejestracyjne PZJ i WZJ

WZJ stosują różne druki rejestracyjno-licencyjne, część z nich przejęła jako wzór druk PZJ.

Szanowny zarządzie związku i zarządy WZJtów!

1. Zgodnie z orzecznictwem i wykładnią związek sportowy nie ma prawa gromadzić i przetwarzać numeru PESEL zarejestrowanych sportowców (uzasadnienie jest proste - datę urodzenia i płeć zna z wniosku, weryfikować PESEL i tak nie może, jest to dana zbędna przez to nieadekwatna do potrzeb). 

2. Niektóre WZJty powołują się w swoich drukach na zgłoszenie do GIODO bazy danych osobowych PZJ, co jest niezgodne z prawem.

3. Niektóre  WZJty nie proszą wnioskodawców o zgodę na przetwarzanie danych osobowych i nie informują o prowadzeniu zarejestrowanego w GIODO zbioru danych osobowych, czym naruszają prawo.

Sugeruję szybko wprowadzić poprawki!

wtorek, 3 maja 2016

O nowych przepisach o sędziach

Kolegium sędziów PZJ uprzejmie informuje, iż w najbliższym czasie zostaną podjęte prace nad dokończeniem aktualizacji i przebudową przepisów o osobach oficjalnych. Kolegium sędziów zwróciło się do środowiska z prośbą o pomysły i inspiracje zmian.

Aby jakakolwiek zmiana miała sens musi mieć cel. Zastanówmy się zatem, jaki jest cel zmian, ponieważ Kolegium sędziów w swoim komunikacie nie wskazało celu swoich działań.

1. Środowisko ujeżdżeniowe narzeka na poziom sędziowania. 
Cel: podniesienie jakości sędziowania na zawodach wszystkich poziomów.

2. Środowisko ujeżdżeniowe wskazuje, że mamy zbyt mało sędziów międzynarodowych.
Cel: wzrost liczby sędziów międzynarodowych, wypromowanie sędziów 5* i sędziów oficjalnych

3. Środowisko ujeżdżeniowe narzeka na stronniczość sędziów i liczne konflikty interesów.
Cel: wprowadzenie jasnych definicji i zasad praktycznych unikania konfliktu interesów

Innych celów nie pamiętam :)

Jak zaadresować powyższe cele:

A. podniesienie jakości sędziowania na zawodach wszystkich poziomów:
a1. wprowadzenie unitarnego programu szkolenia sędziów wszystkich poziomów
a2. wprowadzenie podziału kompetencyjnego sędziów różnych klas, np sędziowie II sędziują zawody regionalne i ogólnopolskie do klasy C włącznie, sędziowie I sędziują zawody regionalne i ogólnopolskie wszystkich klas, zawody MP oprócz seniorów, sędziowie międzynarodowi sędziują wszystko, likwidacja klasy państwowej (lub zrównanie jej z klasą międzynarodową)
a3. wprowadzenie programu nadzoru jakości sędziowania zawodów ujeżdżeniowych
a4. wprowadzenie programu i ilościowej metody corocznych ocen sędziów wszystkich klas

B. wzrost liczby sędziów międzynarodowych, wypromowanie sędziów 5* i sędziów oficjalnych:
b1. wprowadzenie programu szkolenia i egzaminowania sędziów zunifikowanego z programem FEI
b2. zunifikowanie programu promocji sędziowskich z programem nadzoru jakości sędziowania i ocen rocznych sędziów
b3. wprowadzenie programu rozwoju zasobów sędziowskich klas I - selekcja sędziów:
- z najlepszymi wynikami pracy sędziego
- z możliwościami (języki i finanse) awansowania na sędziego międzynarodowego

C. wprowadzenie jasnych definicji i zasad praktycznych unikania konfliktu interesów:
c1. wdrożenie kodeksu sędziego ujeżdżenia na wzór kodeksu sędziów FEI
c2. wdrożenie corocznego deklarowania przestrzegania kodeksu i ujawnienia konfliktu interesów (kogo sędzia trenuje i ma w planach sędziować)
c3. wdrożenie procesu online deklarowania przez sędziów konfliktu - sędzia zgłasza do Kolegium przez internet / email kogo i kiedy szkolił
c4. wdrożenie procesu nadzoru naruszeń kodeksu przez Kolegium sędziów

Zatem na koniec szczerze przyznam, że nie rozumiem kolegium sędziów. Wszystkie konieczne zmiany są znane środowisku. Już je ktoś kiedyś gdzieś wymyślił - wystarczy sięgnąć do Niemiec, Holandii, FEI, czy nawet do Czechów ...

Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi albo o pieniądze albo o politykę. Mam wrażenie, że Kolegium sędziów chce nad czymś pracować, ale nie koniecznie chce coś zmienić :(

piątek, 29 kwietnia 2016

Nadzwyczajny zjazd delegatów PZJ 31 maja

W dniu dzisiejszym zarząd PZJ podjął uchwałę następującej treści:

Uchwałą nr U/980/2016 z dnia 29.04.2016r. Zarząd Polskiego Związku Jeździeckiego na podstawie § 25, § 28 i § 31 Statutu Polskiego Związku Jeździeckiego zwołuje Nadzwyczajny Walny Zjazd Delegatów Związku na dzień 31.05.2016r. (wtorek) na godzinę 10:30 w pierwszym terminie oraz na godzinę 11:00 w drugim terminie.

Zjazd odbędzie się w Sali Konferencyjnej Polskiego Komitetu Olimpijskiego, ul. Wybrzeże Gdyńskie 4, 01-531 Warszawa.

Nadzwyczajny Walny Zjazd zwołany jest w sprawach:

1) uchwalenia zmian Statutu Związku;

2) zatwierdzenia sprawozdania finansowego Polskiego Związku Jeździeckiego po kontroli biegłego rewidenta.

Oto kilka uwag formalnych do uchwały:

A. zgodnie ze statutem zatwierdzenie sprawozdania finansowego związku odbywa się w czasie zjazdu sprawozdawczego a nie nadzwyczajnego, w związku z tym ten punkt obrad nie powinien być procedowany, taki zjazd mógłby się odbyć w tym samym dniu i sali, niestety trzeba go zwołać

B. zgodnie ze statutem, zarząd zawiadamia członków PZJ na 30 dni przez zjazdem - jeśli uchwała  została podjęta dzisiaj a PZJ wysłał do wszystkich WZJtów i klubów pisma dzisiaj, zostaną one doręczone najwcześniej 2 maja, zakładając iż większość organizacji cieszy się długim weekendem, niektóre odebrane zostaną także 4 maja, a pewnie co najmniej jeden członek PZJ odbierze takie zawiadomienie jeszcze później - zatem uchybienie temu wymogowi formalnemu powoduje niemożność zwołania zjazdu delegatów 31 maja

C. zgodnie ze statutem Rada przygotowuje wnioski i projekty uchwał na zjazdy, w tym na zjazd sprawozdawczy przygotowuje co najmniej :
a) ocenę wykonania przez zarząd PZJ budżetu
b) sprawozdanie z działalności Rady
Próbując uniknąć zjazdu sprawozdawczego i nie informując Rady o terminie takiego zjazdu zarząd uniemożliwia Radzie wykonywanie swoich obowiązków oraz poinformowanie członków związku o wynikach analizy wykonania budżetu i sprawowania kontroli nad związkiem

E. Rzecznik Dyscyplinarny przygotowuje i przedkłada zjazdowi delegatów sprawozdanie z działalności, swoją uchwałą zarząd uniemożliwia Rzecznikowi wykonywanie swoich obowiązków oraz poinformowanie członków związku o stanie dyscypliny

E. PZJ 14 dni przed zjazdem musi przekazać członkom dokumenty, w tym co najmniej:
a) sprawozdanie i opinie biegłego, jak słuch niesie te nie są one jeszcze gotowe, mają być gotowe na 10 maja, ale czy będą?
b) zmiany do statutu wraz z: 1. pismem przewodnim komisji statutowej autoryzującej zmiany i ew. zdaniem odrębnym poszczególnych członków 2. analizą celów i skutków poszczególnych zmian tak, aby można te zmiany głosować po kolei - istniejąca wersja statutu nie przedstawia starego/nowego brzmienia - taka forma uniemożliwia głosowanie zmian a jedynie głosowanie całego statutu, co jest niezgodne z porządkiem obrad zjazdu
c) opinie prawną dot. zmian statutu, zgodnie z uchwałą Rady Związku
d) zgodnie z obyczajem opinię MSiT dot. proponowanych zmian - jak do tej pory wszystkie związki sportowe zanim uchwaliły zmiany statutu najpierw zasięgały opinii MSiT, nie później (co będzie jeśli MSiT odrzuci którąś ze zmian?)



poniedziałek, 18 kwietnia 2016

Komunikat członków Rady Związku PZJ

Na prośbę umieszczam poniższy komunikat:

W związku z licznymi pytaniami ze strony środowiska jeździeckiego na temat działalności Rady pragniemy poinformować o bieżących działaniach w szczególności w zakresie prowadzonych kontroli. Jest to niezwykle istotne z uwagi niepokojącą sytuację w dziedzinie prowadzenia gospodarki finansowej Związku.

W czasie pełnienia funkcji kontrolnych obecnej kadencji jak również w okresie od ostatniego walnego zjazdu członkowie Rady wielokrotnie stawali przed faktem braku udostępnienia ze strony biura PZJ niezbędnych dokumentów. Każda kontrola i jej zakres były odpowiednio i z wyprzedzeniem awizowane w biurze PZJ. Zaobserwowaliśmy, że liczne zmiany kadrowe jakie miały miejsce w 2015 roku utrudniały lub wręcz uniemożliwiały przeprowadzanie rzetelnej kontroli. Zmiany te w konsekwencji spowodowały w 2016 problemy w systemie rejestracji licencji sportowych.

Znacznie większy niepokój budzi sposób prowadzenia rozliczeń finansowych przez dział księgowości PZJ. Do 31 marca br. nie zostało sporządzone sprawozdanie finansowe Związku, co narusza przepis art. 52 ust 1 ustawy o rachunkowości nakładające na związek obowiązek wykonania sprawozdania finansowego w terminie do 31 marca. Zmiany, jakie Zarząd PZJ dokonał w 2015 roku w zakresie obsługi księgowości Związku przez powierzenie obsługi księgowej Związku firmie zewnętrznej, należy odebrać jako niekorzystne dla Związku.

W okresie od ostatniego Zjazdu członkowie Rady nie otrzymali wielu dokumentów, o których przekazanie wnioskowali do Zarządu m.in. zakresu obowiązków pracowników biura, zestawień kosztów delegacji, środków wypłacanych osobom funkcyjnym w związku, dotacji na konkretne zawody czy „rozbicia kosztów”, które ponosi związek. Rada nie otrzymała też odpowiedzi na pisma kierowane do Prezesa PZJ.

Niepokojącym są rozliczenia PZJ z Ministerstwem Sportu w kontekście wykorzystania środków z dotacji w 2015r. Zwrot części dotacji publicznych, przy jednoczesnej rezygnacji z możliwości wynagradzania ze środków dotacji państwowej kadr biura PZJ świadczy o braku dbałości o stan finansów statutowych Związku.

Członkowie Rady zauważają brak wypracowanych, jednolitych zasad rozliczania się Związku z organizatorami zawodów jeździeckich, gdzie obserwowane są arbitralne rozstrzygnięcia z dłużnikami Związku w oparciu o zasady, które nie zapewniają równego traktowania członków PZJ.
Mimo wielu deklaracji Zarządu o ułatwieniu dostępu do informacji w dalszym ciągu podaje się informacje wybiórczo pomijając np. załączniki , które są istotne dla pełnego odczytania podjętych uchwał.

Członkowie Rady PZJ na najbliższym posiedzeniu Rady zajmą się szczegółowo omówieniem sprawy sprawozdania finansowego PZJ. Dokonają również analizy projektu Statutu PZJ, który przed przekazaniem członkom PZJ do dyskusji przez Zjazdem Statutowym powinien być zaopiniowany w zakresie zgodności projektu z ustawami oraz techniką prawodawczą.

18.04.2016

Krzysztof Czopek 
Iwona Maciejak
Elżbieta Strzeszewska
Jacek Wolski
Wiesław Apanasewicz
Bogdan Chrzanowski