Kontrola sie
zakończyła. Raport wpłynął do PZJ. I wszyscy delegaci powinni się znim zapoznać
zanim przystąpią do głosowania! A pewnie się z nim nie zapoznają ponieważ
zarząd zrobi wszystko, żeby utrzymać sie przy władzy.
Pan M.Szewczyk
opisał wstepnie raport pokontrolny. Ale ponieważ tematyka jest mu obca dokonał
tego moim zdaniem w sposób nie do końca oddający stan faktyczny.
Ocena działania zarządu PZJ w raporcie jest zła!
Ministerstwo wydaje
jedną z trzech ocen:
1.pozytywną –
wszystkojest ok
2.pozytywną pomimo stwierdzonych
nieprawidłowości - jest źle, zarządzie musicie się poprawić i oddać
pieniądze
3. negatywną – należy natychmiast
wprowadzić działania korygujące łącznie z wprowadzeniem zarządu komisarycznego
Jak wynika z
powyższego, gorszej oceni niż pozytywną pomimo stwierdzonych nieprawidłowości
PZJ nie mógł dostać, chyba że MSiT chciałoby wkroczyć, a na to z powodów
politycznych aktualnie minister nie może sie zdecydować w żadnym ze związków.
Co wiecej, MsiT użyło
sztuczki, żeby nie wydać oceny negatywnej – kontrola dot. okresu styczeń
2015 do kwiecień 2016, część z poważnych uchybień statutowych miała miejsce poza
tym okresem i dlatego nie została ujęta w ocenie, gdyby je ująć w ocenie ta
musiałaby być negatywna (to jest nawet w footnotes w raporcie)!
Podsumowując,
jest bardzo źle, ale nie tak źle, żeby wprowadzać zarząd komisaryczny.
Co jest nie tak, że ocena jest zła?
1. Nieprawidłowości
w rozliczaniu podróży, hoteli, wyżywienia!
2. Nierzetelne prowadzenie
dokumentacji organów związku!
3. Nierzetelne prowadzenie
dokumentacji dotowaych działań związku!
4. Nie stosowano
jednolitych zasad rozliczania podróży zawodników, trenerów, osób współpracujących – w ramach jednych
zawodów na zasadach uznaniowych zawodnicy i trenerzy otrzymywali różne wsparcie
– jedni tylko startowe, inni zwrot kosztów podróży i hotele!
5. Wydatkowano
środki w wysokości wyższej niż przysługująca!
6. Stwierdzono
słabość kontroli wewnętrznej w związku!
7.
Zidentyfikowano naruszenia przez zarząd Statutu PZJ!
8. Stwierdzono
naruszenia umów dotacyjnych z MSiT!
9. Stwierdzono dokonywanie
zakupów przez zarzad PZJ z naruszeniem równego traktowania podmiotów, uczciwej
konurencji, przejżystości a także z naruszeniem prawa, zakup sprzętu i usług
sportowych, usług księgowych, był
dokonywany z naruszeniem ustawy o zmaówieniach publicznych co jest obowiązkiem
przy środkach MSiT!
10. Zarząd PZJ uchybił
przepisom i nie zatwierdził planów na 2016!
11. Zarząd PZJ uchybił
przepisom i nie uchwalił regulaminów powołanych przez siebie komisji!
12. Zarząd PZJ uchybił
przepisom nie przygotował, nie zaprezentował, nie uchwalił i nie przekazał MSiT
sprawozdania ze swojej działalności!
13. Zarząd PZJ
uchybił przepisom i nie dokumentował prawidłowo swoich posiedzeń i decyzji!
14. Zarząd PZJ uchybił
przepisom i nie odpowiadał na raporty pokontrolne Rady PZJ!
15. Zarząd PZJ uchybił
przepisom i spóźniał się z rejestracją zmian w KRS!
16. Zarząd PZJ
nie potrafił wydatkować dotacji w sumie w okresie 1,5 roku misiał oddać MsiT 250
tyś pln a jednocześnie odmawiał zawodnikom wsparcia!
17. Zarząd PZJ przekazał
część swoich zadań do realizacji ośrodkowi w Drzonkowie, który na ten cel
otrzymał 120tyś pln. Na realizację tego zadania PZJ nie przeprowadził żadnego
konkursu pomiędzy ośrodkami jeździeckimi. Dokumenty rozliczeniowe OSSM Drzonków
nie posiadały wymaganych przepisami danych osób, których wydatki dotyczyły!
18. PZJ nie przygotowywał
preliminarzy akcji sportowych a decyzje o ich finansowaniu podejmował uznaniowo
wobec poszczególnych osób dopiero po ich zakończeniu, zawdonicy nie wiedzieli
czy startują za własne czy za środki PZJ/MSiT, zarząd PZJ nie wyjaśnij kontrolerom
MSiT jakimi zasadami się kierował!
19. Rozliczenia
prowadzone przez PZJ były nieterminowe, MSiT wskazuje na nieuzasadnione
opóźnienia w wypłatach dla zawodników, trenerów, etc. na skutek zaniedbań
pracowników PZJ!
20.
Zidentyikowano także nieprawidłowości (próby oszustw?) przyz rozliczaniu
środków przez kierowników ekip, którzy nie przekazywali diet i innych benfitów zawodnikom
lub nie rozliczali zwrotów, zaniżano i zawyżano diety!
21. Zidentyikowano
także nieprawidłowości przy wynajmie samochodów prywatnych / kilometrówkach
osób wspólpracujących z PZJ!
22. Powróciła
sprawa słynnego wykorzystania psycholog sportu, które to wielotysięczne koszty
zostały zakwestionowane przez MSiT. Podobnie koszty wielu zawodników Kadry
Narodowej i trenerów zostały zakwestionowane!
23. Wynagrodzenie
trenera kadry dzieci i juniorów – ponieważ nie było powołanej kadrym, nie
prowadzono żadnych działań, nie zakontraktowano takiego wsparcia, nie ma
dowodów jakichkoliwek działań w tym zakresie – nie można było tych 25 tyś pln rozliczyć!
24. Wybrani,
zakontraktowani i opłaceni menadżerowie dyscyplin oraz zagraniczni trenerzy nie
wywiązywali się z obowiązków kontraktowych, uczestniczyli oni tylko w kilkunastu
procentach prowadzonych akcji szkoleniowych i sportowych zatem nie mogli
realizować swioich zadań, MSiT stawia wyraźny pytajnik o zasadność opłacania
zagranicznych trenerów na podstawie wyników i ich zaangażowania!
25. MSiT
podkreśla, że PZJ nie zrealizował zakładanych celów sportowych, jako przyczynę
MSiT wskazuje administracyjną rolę PZJ i brak zaangażowania w szkolenie
zawodników!
26. No i na
koniec - PZJ musi zwrócić następne 80 tyś do MSiT ...
O wszystkich tych
naruszeniach (i nie tylko tych) pisałem już na swoim blogu.
Co warto podkreślić?
Warto podkreślić,
iż protokół np wskazuje, że zarząd PZJ musi mieć statutowe kworum przy
podejmowaniu decyzji. W okresie pokontrolnym, latem 2016, zarząd wielokrotnie
podejmował uchwały bez zachowania kworum, o czym pisałem. Zgodnie z prawem i
pismem pokontrolmnym, uchwały te są nieważne!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz